2019. aasta algusest saavad Euroopa Liidu teedel rahvusvahelise autoveo üle järelevalvet teostavad ametnikud võimaluse kontrollida elektrooniliselt vedaja tegevusloa ja selle kinnitatud ärakirja kehtivust
Käesoleva aasta 30. jaanuaril rakendus Euroopa komisjoni rakendusmäärus (EL) 2016/480, millega kehtestatakse autoveo-ettevõtjate riiklike elektrooniliste registrite omavahelist ühendamist käsitlevad ühiseeskirjad ja tunnistatakse kehtetuks määrus (EL) nr 1213/2010. Selle rakendusmääruse kohaselt peavad kõik Euroopa Liidu (EL) liikmesriigid tagama, et teedel rahvusvaheliste autovedude üle järelevalvet teostavatel politsei- ja tolliametnikel ning transpordiinspektoritel oleks võimalik ERRU teabevahetussüsteemi kasutades kontrollida autoveo-ettevõtja tegevusloa ja sõiduki kohta antud tegevusloa kinnitatud ärakirja kehtivust.
Kontroll hakkab toimuma rahvusvahelisel autoveol sõidukis kaasas oleva tegevusloa kinnitatud ärakirja andmete järgi. Selleks, et järelevalveametnik saaks veenduda autojuhi poolt esitatud tegevusloa kinnitatud ärakirja ja selle alusdokumendi – ühenduse tegevusloa kehtivuses, sisestab ta ERRU-päringusse kohustuslike andmetena vedaja nime ja tegevusloa kinnitatud ärakirjale kantud tegevusloa või selle kinnitatud ärakirja seerianumbri. Päringusse võib sisestada ka kontrollitava sõiduki registreerimisnumbri, kuid see ei ole kohustuslik, kuna mitmetes liikmesriikides ei ole tegevusloa kinnitatud ärakiri konkreetse sõidukiga seotud. ERRU teabevahetussüsteemis päringu käivitumisel edastatakse päringuandmed vedaja koduriigi vastavasse registrisse tegevusloa ja/või selle kinnitatud ärakirja andmete leidmiseks. Kui päringu vastuseks saadakse info, et vedaja tegevusloa või selle kinnitatud ärakirja kehtivus on peatatud või see dokument on kehtetu, annab see tunnistust, et sellel vedajal ei ole lubatud autovedu korraldada. Sellisel juhul on tõenäosus suur, et selle sõidukiga autoveo teostamine katkestatakse kuni katkestamise põhjuste äralangemiseni ja sellele võib lisanduda ka kopsakas trahvisumma.
Seoses eelpool kirjeldatud kontrollimehhanismi käivitumisega juhib Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium vedajate tähelepanu, et alati enne rahvusvahelise autoveo alustamist peab nii vedaja kui tema veokorraldusjuht olema kindlad, et tema ettevõttele antud tegevusluba on kehtiv. Lisaks sellele peavad nii mainitud isikud kui autojuht enne iga rahvusvahelise autoveo alustamist veenduma, et sõidukis kaasas olev tegevusloa kinnitatud ärakiri on kehtiv. Eesti seaduste kohaselt on iga tegevusloa kinnitatud ärakiri seotud konkreetse sõidukiga. Kindlasti ei tähenda uus elektrooniline kontrollmehhanism seda, et tegevusloa kinnitatud ärakirja ei pea sõidukis kaasas olema. Endiselt jääb kehtima Euroopa Parlamendi ja nõukogu määrusest (EÜ) nr 1072/2009 ja määrusest (EÜ) nr 1073/2009 tulenev kohustus, et tasulise rahvusvahelise autoveo teostamiseks vedajale antud tegevusloa kinnitatud ärakiri peab olema kogu veoteenuse jooksul (ka tühisõidul) sõidukis kaasas.
Lisainfo:
Eda Rembel
MKMi teede- ja raudteeosakonna juhtivspetsialist
6 256 427
eda.rembel@mkm.ee