Eesti - teekasutustasude tõstmise seadus võeti vasti, uued tariifid jõustuvad 1.jaanuaril 2024, ettevõtjate arvamust ja ettepanekuid riigikogu koalitsioon ei arvestanud

21.12.2023

Riigikogu võttis vastu ja Vabariigi President kuulutas välja liiklusseaduse ja autoveoseaduse muutmise seaduse, millega tõstetakse alates 1.jaanuarist 2024.a. veoautode teekasututasusid.

ERAA toetas vanemate EUR0 – EUROV kategooria veoautode maksutõusu, kuid oli vastu kõige uuemate ja vähem saastavate EUROVI veoautode maksutõusule. Kui seaduse eesmärgina on seadusandja välja toonud negatiivse keskkonnamõju vähendamise, siis ERAA hinnangul vastuvõetud kujul seadus oma eesmärki ei täida, sest ei motiveeri vanemate sõidukite, mis moodustavad 60% kõikidest veokitest, väljavahetamist uuemate vastu. EURO VI veokite päevatasu tõus üle 80% ehk 12 eurolt 22 euroni tabab kõige valusamalt just rahvusvahelisi vedusid tegevaid Eesti ettevõtjaid, kelle veokid viibivad Eestis lühiajaliselt. Ka näitab päevatasu tõstmine 2x kõrgemaks lähiriikidest, et tänasele valitsusele ja eriti selle juhterakonnale ei lähe korda Eesti ettevõtluskeskkond ja konkurentsivõime.

ERAA esindajad käisid selgitamas ja põhjendamas oma seisukohti riigikogu majanduskomisjonis, samuti kohtuti eraldi kõigi riigikogu fraktsioonidega. Kahjuks ei arvestanud riigikogu koalitsioon ettevõtjate seisukohtadega ja seda peamiselt tänu eelnimetatud juhterakonna arusaamisele ja suhtumisele ning kelle sõnum ettevõtjatele kõlas stiilis ”maksutõusu 10 eurot päevas veoki kohta osakaal teie kuludes on nii väike, see ei mõjuta konkurentsivõimet ega kaupade lõpphindu tarbijale”. Kui päevatasu suurema tõstmise eesmärgiks on rohkem raha kokku koguda välisriikide vedajatelt, siis tegelikkuses langeb suurem osa täiendavast maksukoormusest Eesti vedajatele ning tänane mahajäämus naaberriikide konkurentidest suureneb veelgi.

ERAA seisukohtade kohta võid rohkem lugeda siit

Teekasutustasu tõus läbis esimese lugemise, ERAA ettepanekut ei arvestatud - ERAA

Teekasutustasu uued tariifid.

Täismass, kg

Veoauto EURO‑heitgaasi-klass

Telgede arv

Tasumäär alates 01.01.2024, eurot

Päev

Nädal 

Kuu  

Kvartal 

Aasta

Üle 3500, kuid ei ületa 12 000

EURO 0-VI ja vähem saastavam

-

13

34

68

170

680

Heiteta sõiduk*

-

4

10

20

50

200

Üle 12 000

EURO 0, I, II

Kuni 3

24

60

120

300

1 200

4 ja rohkem

40

100

200

500

2 000

EURO III

Kuni 3

18

45

90

225

900

4 ja rohkem

30

75

150

375

1 500

EURO IV, V

Kuni 3

16

40

80

200

800

4 ja rohkem

26

65

130

325

1 300

EURO VI ja vähem saastavad

Kuni 3

14

35

70

175

700

4 ja rohkem

22

55

110

275

1 100

Heiteta sõiduk*

Kuni 3

6

15

30

75

300

4 ja rohkem

10

25

50

125

500

*tasumäärad rakenduvad 01.01.2026

           

 

Alates 1. jaanuarist 2024.a. muutuvad ka sätestatud maksimaalsed karistusmäärad isikutele, kes lubavad teisi sõitma või juhivad ise veoautot teekasutustasu tasumata või kui teekasutustasu on tasutud väikesemas määras.

Liiklusseaduse §

 

Maksimaalsed    karistusmäärad  

alates    01.01.2024  

Veoauto juhtima lubamine teekasutustasu tasumata (füüsiline isik)

  § 2616 (1)  

200 TÜ*   

Veoautot juhtima lubamine teekasutustasu tasumata (juriidiline isik)

  § 2616 (2)

5 000 €   

Veoautot juhtima lubamine väiksemas määras tasutud teekasutustasuga (füüsiline isik)

  § 2617 (1)

150 TÜ*   

Veoautot juhtima lubamine väiksemas määras tasutud teekasutustasuga (juriidiline isik)

  § 2617 (2)

2 500 €   

Veoauto juhtimine teekasutustasu tasumata

  § 2618

125 TÜ*   

Veoautot juhtimine väiksemas määras tasutud teekasutustasuga

  § 2619

100 TÜ*   

*TÜ ehk trahviühik on hetkel kehtiv rahatrahvi baassumma, mille suurus on 4 eurot.

 

 

 

Koostööpartnerid